- Your Super verkoopt poedermixen vol biologische superfoods zoals spirulina, matcha en kurkuma.
- De Nederlandse oprichtster Kristel de Groot maakte haar eerste superfoodmix acht jaar geleden toen haar vriend en medeoprichter Michael Kuech herstellende was van kanker.
- Inmiddels heeft het stel meer dan 1 miljoen producten verkocht wereldwijd en 15 miljoen dollar aan financiering opgehaald.
- Voor elke verkochte mix doneert het bedrijf een voedselpakket aan ondervoede kinderen.
Toen Michael Kuech op zijn 24e herstellende was van kanker probeerde zijn vriendin Kristel de Groot hem zoveel mogelijk natuurlijke producten te laten eten om dat herstel te bevorderen. “Ik werd zijn health nut”, lacht de inmiddels 30-jarige onderneemster die haar Duitse vriend had leren kennen op de tennisbaan van een Amerikaanse universiteit.
“Toen ik jong was, had ik eczeem. Daar heb ik door geleerd dat het heel belangrijk is wat je eet”, vertelt ze. “Wat ik in mijn mond stopte, had vaak direct effect op mijn lichaam.”
Kuech was aanvankelijk sceptisch over de ingrediënten en supplementen die zijn vriendin hem toeschoof. “Ik kwam met dingen aanzetten zoals spirulina en matcha. Hij vond het allemaal maar ingewikkeld en duur.”
Maar toen De Groot thuis een leeg potje vond en besloot de superfoods daar in te mengen tot een mix die ze dagelijks aan bijvoorbeeld een smoothie toevoegde, merkte haar vriend al snel effect.
Dat was acht jaar geleden en inmiddels zijn Kristel de Groot en Michael Kuech niet meer de enigen die de superfood-poedermixen aan hun dagelijkse eetpatroon hebben toegevoegd.
Met hun bedrijf Your Super, dat de twee in 2015 oprichtten, verkochten ze inmiddels meer dan een miljoen mixen van biologische superfoods en plantaardige proteïnes, met namen als Super Green (voor een beter immuunsysteem), Golden Mellow (voor minder stress) en Forever Beautiful (voor gezonder haar en nagels).
Een potje Super Green van 150 gram kost 27,90 euro. Als klanten er meer bestellingen of een abonnement nemen, krijgen ze korting. Power Plant Ventures gelooft in het verdienmodel. De Amerikaanse investeerder stak al 15 miljoen dollar in het bedrijf van De Groot en Kuech.
Aan Business Insider vertelt Kristel de Groot meer over haar missie ‘om de gezondheid van mensen te verbeteren met de natuurlijke kracht van planten.’
Voor wie zijn jullie superfoodmixen bedoeld?
De Groot: "Het overgrote deel van onze klanten – rond de 95 procent – is vrouw. Vrouwen tussen de 30 en 60 jaar oud, met een baan en een gezin die proberen gezond te eten maar daar niet altijd aan toekomen."
"Wij willen het met onze producten makkelijk maken om gezond te eten. Veel mensen schrikken terug van namen als açai en spirulina. Daarom richten we ons ook niet zozeer op wat er precies in onze mixen zit, maar wat ze voor je doen. Mensen kunnen zo kiezen waar ze op dat moment behoefte aan hebben, bijvoorbeeld meer energie of een stralende huid, en de superfoods die daarbij helpen eenvoudig toevoegen aan hun dagelijkse dieet."
"Als mensen met hun gezondheid bezig zijn, gaat het vaak over eiwitten en koolhydraten. Maar wij zeggen: focus je op de micronutriënten, de vitaminen en mineralen. Genoeg groenten en fruit eten is echt ontzettend belangrijk, maar bijna niemand komt daaraan toe.”
Lachend: “Dat vrouwen degenen zijn die onze producten kopen, betekent overigens niet dat zij de enigen zijn die het gebruiken, want we horen van veel klanten dat ze het ook aan hun man en kinderen geven.”
Voegen superfoods echt zoveel toe aan een dieet? Kunnen mensen niet gewoon beter letten op wat ze eten?
“Superfoods zijn eigenlijk niets anders dan gedroogde groenten en fruit die veel vitaminen en mineralen bevatten. Iedereen die dat wil, zou die natuurlijk ook zelf kunnen kopen en combineren, maar we merken dat veel consumenten het fijn vinden dat wij de beste ingrediënten voor ze uitkiezen en voor hen mixen."
"Het uitzoeken van die ingrediënten is heel belangrijk voor ons. Het is niet zo dat we alles bij één groothandel halen, we hebben leveranciers over de hele wereld. De afgelopen jaren hebben we veel geleerd over de oogst. Ik weet nog dat we in de begindagen tarwegras uit China kregen aangeboden en tarwegras uit Duitsland. Dat eerste was geelgroen en rook nergens naar en dat tweede was knalgroen en rook echt naar gras."
"Inmiddels weten we precies waar we de beste biologische ingrediënten vandaan moeten halen. We halen bijvoorbeeld maca uit Peru, guarana uit Brazilië, matcha uit Japan en tarwegras dus uit Duitsland."
"Superfoods zijn ook geen oplossing voor alle gezondheidsproblemen, hè? Onze producten zijn een tool, net zoals onze app, e-books en community op Facebook waar we recepten en ervaringen delen. We hopen mensen te inspireren tot een gezondere leefstijl.”
Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie?
“Heel belangrijk. We zijn sinds drie jaar ook een B Corp. Elke stap die we als bedrijf zetten, proberen we bewust te maken met de wereld om ons heen in ons achterhoofd."
"Al onze mixen zijn 100 procent organisch en vrij van synthetische stoffen. Door met vaste lokale boeren te werken, kunnen we kwaliteit en duurzaamheid garanderen. We nemen niet alleen grondstoffen af, maar kijken ook samen met de telers hoe we een positieve impact kunnen maken op hun omgeving, door bijvoorbeeld kunstmest te weren. Zo krijg je niet alleen goede producten, maar dragen we ook bij aan het milieu en de lokale gemeenschap."
"Al vanaf de start van ons bedrijf hebben we ons voorgenomen om ook iets terug te geven aan de gemeenschappen waar we onze producten vandaan halen. Omdat we destijds nog te klein waren om echt lokaal te helpen, zijn we een samenwerking aangegaan met de organisatie Action Against Hunger, die voor elk verkocht Your Super-product een voedselpakket doneert aan ondervoede kinderen wereldwijd."
"Die samenwerking staat nog steeds, maar inmiddels zijn we zo gegroeid dat we meer kunnen doen. Sinds vorig jaar is één van de vijf pijlers van ons bedrijf ook: hoe kunnen we nóg meer teruggeven aan de wereld? Zo gaat een deel van de opbrengst van onze Golden Mellow-mix, waarvan vijf van de zes ingrediënten uit India komen, naar een organisatie die Indiase kinderen redt uit de handen van mensenhandelaren. Ook doneerden we het afgelopen jaar bijna 300.000 Your Super-pakketten aan zorgpersoneel dat zich inzette in de strijd tegen corona."
Jij bent Nederlands en Michael is Duits; jullie hebben kantoren in de VS en Duitsland. Waar ligt jullie markt?
“Omdat we een internetbedrijf zijn, kunnen we de hele wereld bedienen. Onze focus ligt daarbij vooralsnog op de Verenigde Staten en Europa, met inderdaad kantoren in Los Angeles en Berlijn. Daar komen ook de verschillende superfoods – die al in het land van herkomst worden gedroogd en vermalen om de kwaliteit te bewaren – naartoe, maken we onze mixen en verzenden die vervolgens naar onze klanten in de regio."
"Onze website is vooralsnog alleen in het Engels, maar binnenkort komt er ook een Nederlandse versie. Toen we in 2015 begonnen, op een kleine kamer in Amstelveen, was Nederland niet de beste markt voor ons. Er was nog veel scepsis als het om superfoods ging, maar de laatste jaren zien we de markt hier groeien. Steeds meer mensen zijn bezig met hun gezondheid en waar eten vandaan komt; zelfs in het nuchtere Nederland.”
Lees meer over Better Capitalism:
- Deze duurzame douchespeaker werkt op waterkracht en is gemaakt van oceaanplastic
- Dit Amsterdamse outdoorkledingmerk ontdekte via crowdfunding dat klanten veel waarde toekennen aan hun duurzame missie
- 2 op de 5 Nederlanders wil stoppen met vliegen voor het klimaat – vlees of eigen auto opgeven is minder populair